Nieuws

Verbod op zwijgcontracten: medische incidenten niet meer in de doofpot

12 maart 2020

Bron: Fonds Slachtofferhulp

Lees meer over: medische incidenten | Casemanagement medische incidenten | Pilot casemanagement medische incidenten

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft aan definitief een einde te willen maken aan zwijgcontracten in de zorg. Te vaak krijgen slachtoffers van medische incidenten, in ruil voor een schadevergoeding, een zwijgcontract voor hun kiezen. Hierin kan onder andere worden afgesproken dat de medische fout niet met de pers gedeeld wordt en er geen klacht wordt ingediend bij de medische tuchtraad.

Hoeveel medische fouten worden er per jaar gemaakt?

Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 40.000 mensen slachtoffer van een medisch incident. Hieraan houden zo’n 10.000 mensen blijvend letsel over. Er overlijden jaarlijks 1.000 mensen aan de gevolgen van een medische calamiteit.

Uit onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) blijkt dat medische incidenten te vaak in de doofpot worden gestopt. Dit terwijl openheid hierover kan zorgen dat fouten minder gemaakt worden en gedupeerde patiënten de erkenning krijgen die zij verdienen.

Hoe helpen wij slachtoffers van medische incidenten?

Dit doen wij met ons programma ‘Medische incidenten’. Met dit programma streven wij naar een veilige meldcultuur binnen de gezondheidszorg. Het doel is dat medische fouten niet verzwegen worden, maar hiervan geleerd wordt. En dat slachtoffers van een medisch incident kunnen rekenen op erkenning en steun.

Een belangrijk onderdeel van dit programma is de Pilot casemanagement. Op dit moment kunnen slachtoffers bij zeven pilot ziekenhuizen ondersteuning krijgen van een professioneel casemanager. Dit betekent dat er een onafhankelijk iemand beschikbaar is. Iemand die hulp kan bieden op alle deelgebieden van het leven. Tot nu toe zijn de mensen die hulp hebben ontvangen van een casemanager allen positief. Mevrouw Vermeulen, slachtoffer van een medisch incident vertelt over de steun van een casemanager:

‘’In welk ziekenhuis je ook komt, er worden fouten gemaakt. Die mogen niet in de doofpot gestopt worden, daar moet van geleerd worden. Starre houdingen moeten verdwijnen en er moet accuraat worden omgegaan met mensen die zoiets ernstigs meemaken. Het feit dat het casemanagement is aangeboden, heb ik ervaren als een eerste stap in de goede richting. Ik hoop dat mensen die iets soortgelijks meemaken de ondersteuning van een casemanager krijgen, zoals ik die heb gehad.”  (Benieuwd naar het volledige interview? Lees het hier).

Ons doel?

Openheid, erkenning en structurele hulpverlening voor gedupeerde patiënten. Op basis van de afgeronde cases kunnen wij al voorzichtig concluderen dat zowel patiënt als arts/ziekenhuis gebaat zijn bij de ondersteuning van een onafhankelijk casemanager. Deze zomer wordt het grootschalig onderzoek naar de meerwaarde van het casemanagement voor patiënt en zorgverlener afgerond. Benieuwd naar de uitkomsten? Blijf onze nieuwsberichten volgen. Wij houden u op de hoogte.

Zonder de steun van onze donateurs zouden wij ons werk niet kunnen doen. Vindt u openheid en hulpverlening voor slachtoffers van medische incidenten ook belangrijk? Steun ons dan. Hartelijk dank voor uw steun.

Geef een reactie